Reformovaný zákoník práce: nejistota a bezpráví | |
NÁVRH KOALIČNÍ VLÁDY | JAK TO ODSKÁČOU ZAMĚSTNANCI
A JEJICH RODINY |
Přistoupíme ke komplexní reformě zákoníku práce.
Předložíme nový občanský
zákoník. | Zvýšená smluvní svoboda v zákoníku práce a jeho provázání s liberálním
občanským zákoníkem sníží ochranu zaměstnanců a oslabí odborová práva. Zaměstnanci se budou muset
domáhat ochrany soudní cestou. |
V součinnosti se
sociálními partnery navrhneme úpravy zákoníku práce směřující k vyšší motivaci zaměstnavatelů pro
vytváření nových pracovních míst. | Např. - prodloužení zkušební doby,
- zkrácení výpovědní doby, - snížení stálé mzdy u konta pracovní doby či
prodloužení vyrovnávacího období až na 4 roky sníží ochranu zaměstnanců. |
Zvýšíme rozsah
zaměstnání na dohodu o provedení práce ze 150 na 300 hodin a posílíme kontrolu proti zneužívání
tohoto institutu. | Na pracovněprávní vztahy založené dohodami o provedení práce zaměstnanců
se nevztahuje: - právní ochrana před skončením tohoto pracovněprávního vztahu,
- právo na dovolenou, - v rozporu s evropskou legislativou a úmluvami
MOP ani právní úprava pracovní doby a dob odpočinku, - sociální pojištění.
Poklesne výběr pojistného na sociální zabezpečení a zvětší se deficit veřejných
financí. |
Odstupné bude vázáno na počet odpracovaných let (-do 1 roku práce
– 1 měsíční odstupné, -do 2 let práce – 2 měsíční odstupné,
-nad 2 roky práce – 3 měsíční odstupné). Uvolníme opakované
uzavírání a délku smluv u nově vzniklých pracovních poměrů na dobu určitou (na období 5
let). | Odstupné ve výši jediného nebo dvou násobků průměrného výdělku
nekompenzuje ztrátu zaměstnání. Zhoršuje ochranu zaměstnanců, neboť motivuje
zaměstnavatele ke sjednávání velmi krátkých pracovních poměrů. Zaměstnanec v pracovním
poměru na dobu určitou prakticky nezíská hypotéku nebo větší půjčku, ztrácí reálnou možnost založit
rodinu. Prodloužení této nejistoty ze dvou na pět let přinese velmi negativní
sociální a ekonomické následky. |
Zavedeme pružnější
konta pracovní doby a umožníme její flexibilnější nerovnoměrné rozložení. Umožníme tak firmám
lépe využívat pracovní dobu v návaznosti na množství zakázek. | Jde o skrytou snahu prodloužit vyrovnávací období při kontu (až na
několik let) a snížit tzv. stálou mzdu, která je zaměstnancům při uplatnění konta vyplácena, na 60
% průměrného výdělku; v současnosti je nejméně 80 % průměrného výdělku. Zaměstnancům by
„dlužná“ část mzdy nemusela být vyplacena, zhorší se nároky v oblasti sociálního
zabezpečení. |
Snižování platů ve veřejné sféře je nebezpečné |
|
NÁVRH KOALIČNÍ
VLÁDY | JAK TO ODSKÁČOU ZAMĚSTNANCI
A JEJICH RODINY |
Vláda sníží objem mezd
v organizačních složkách státu a v rozpočtových a příspěvkových organizacích o desetinu, výjimkou
budou platy pedagogických pracovníků, které se zvýší. | Plošné snižování objemu prostředků na platy zhorší pracovní podmínky a
životní úroveň zaměstnanců, přímo je tak ohrožen rozsah a kvalita veřejných služeb i státní správy
a bezpečí občanů, institucí a firem, jak jsme se přesvědčili např. při povodních a jiných velkých
katastrofách. |
Nespravedlivý bič na nezaměstnané | |
NÁVRH KOALIČNÍ
VLÁDY | JAK TO ODSKÁČOU ZAMĚSTNANCI
A JEJICH RODINY |
Podpora v nezaměstnanosti bude vázána na aktivitu
nezaměstnaného. | Hrozí šikana nezaměstnaných kvůli nedostatku pracovních míst a
neschopnosti státu (krajů) nabídnout veřejně prospěšné práce. Úřady práce nemohou s
nezaměstnanými individuálně pracovat, kontrolovat je, zajišťovat rekvalifikace a jiné aktivní
nástroje politiky zaměstnanosti. |
Snížení podpory pro nezaměstnané, kteří ukončili
pracovní poměr z vlastní vůle. | Trest pro zaměstnance, kteří skončí pracovní poměr z důvodů nemoci člena
rodiny, šikany na pracovišti, nevhodných pracovních podmínek, nevyplacení mzdy či vynucené dohody
o skončení pracovního poměru. Paradoxně proti vládnímu záměru omezí
proklamovanou flexibilitu a mobilitu pracovní síly a odradí od hledání lepší a výhodnější
práce. |
Zrušení institutu nekolidujícího zaměstnání z důvodu jeho
zneužívání. | Konec možnosti souběhu podpory a přivýdělku formou tzv. nekolidujícího
zaměstnání - platí pro uchazeče o zaměstnání, kteří jsou evidováni u ÚP, pokud jejich měsíční
výdělek nepřesáhne polovinu minimální mzdy (tj. aktuálně částku 4000 Kč za měs.), ztráta kontaktu s
pracovním prostředím a pracovních návyků, zvýší se riziko práce načerno, zvýší se tlak na další
sociální systémy (zejména státní sociální podporu a sociální péči). |
Podpora pro
nezaměstnané, kteří začnou podnikat. | Diskriminační opatření jednostranně zvýhodňující pouze OSVČ.
|
Sociální oblast a zdravotnictví: po nás potopa |
|
NÁVRH KOALIČNÍ
VLÁDY | JAK TO ODSKÁČOU ZAMĚSTNANCI
A JEJICH RODINY |
Zachovat nemocenské ve výši 60 % po celou dobu nemoci pracovní neschopnosti (PN). |
Sníží se zajištění v době nemoci u zaměstnance s průměrnou mzdou (24 000
Kč měsíčně): - za druhý měsíc pracovní neschopnosti asi o 1260 Kč,
- od třetího měsíce nemoci o 2520 Kč měsíčně. |
Zaměstnavatelé budou poskytovat náhradu mzdy po
3 týdny PN (místo dosavadních 2 týdnů), opatření bude platit po dobu 3 let, poté se vrátí stav roku
2010. | Hrozí přecházení nemocí a „zneužívání“ dovolené při kratších
nemocech z obavy ze ztráty zaměstnání. Finanční dopady na zaměstnance s nerovnoměrnou
pracovní dobou (náhrada mzdy je pouze za zameškanou směnu, nemocenské za kalendářní
den). |
Zruší se sociální příplatek. | Nejchudší rodiny s dětmi měsíčně přijdou až o 1125 Kč na dítě (podle
věku) a ztratí tím značnou část svého příjmu. Opatření povede k sociálnímu vyloučení a nárůstu
chudoby v České republice. |
Porodné pouze při prvním dítěti a při příjmu do
2,4násobku životního minima | Většina rodin porodné nedostane (tj. ztráta 13 000 Kč na dítě), na
porodném se vyplatí sedmkrát méně než dosud. Dosáhnou na něj rodiče pouze při příjmu
maximálně 16 990 Kč čistého měsíčně, tj. oba by museli pracovat pouze za nejnižší mzdu - maximálně
za 9500 Kč. Opatření negativně ovlivní populační vývoj, pro ČR je již v současnosti
typická rodina s 1 dítětem. |
Rodičovský příspěvek při čerpání do 4 let dítěte
bude krácen tak, aby celkový objem prostředků byl jako v případě příspěvku do 2 let
dítěte. | Snížení rodičovského příspěvku při jeho čerpání do 4 let dítěte na asi
3500 Kč, tj. o 300 Kč měsíčně, popř. zkrácení doby pobírání příspěvku o 2 měsíce.
Jedná se o výrazné snížení důležitého příjmu rodin s malými dětmi. |
Příspěvek na péči pro
I. stupeň závislosti bude zredukován na 800 Kč měsíčně. | Snížení výše příspěvku o 60 % způsobí nedostatek prostředků na zajištění
péče o závislou osobu, což povede k zásadnímu snížení životní úrovně těchto osob.
Péče o závislé osoby tak bude ohrožena. |
Vláda prosadí změnu regulačních poplatků.
Poplatek za položku na receptu bude nahrazen poplatkem za recept, levné léky budou vyřazeny
z úhrad veřejného zdravotního pojištění. Regulační poplatek za hospitalizaci bude
minimálně 100 Kč za ošetřovací den. | Zhorší se dostupnost zdravotní péče zejména pro osoby s nižšími příjmy:
- poplatek při hospitalizaci vzroste o více než 60 %, - výrazně narostou výdaje
občanů za zdravotní péči, a to při současném snížení nemocenského. |
Vláda definuje rozsah
péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění na základě medicínských kritérií a v rozsahu
možností veřejného zdravotního pojištění. | Nadstandard (tj. co není hrazeno z veřejného pojištění) lze definovat v
oblasti zdravotnických prostředků, zdravotnických pomůcek a případně některých léků, ale ne v
oblasti léčby. Tento přístup je v rozporu s ústavními principy, je to i neekonomické,
neboť je často nutná dřívější reoperace (např. kvůli rychlejšímu opotřebení levnější náhrady
kloubu) a s tím souvisejí další náklady nejen na léčbu, ale také na rehabilitaci atd.
Přístup je nepřijatelný z hlediska humánního i proto, že se ekonomický problém systému
jednostranně přenáší na pacienta. |
Daně: škrty pocítí každý, chudí nejvíce | |
NÁVRH KOALIČNÍ
VLÁDY | JAK TO ODSKÁČOU ZAMĚSTNANCI
A JEJICH RODINY |
Snížíme platy poslanců a dalších ústavních činitelů o dalších 5
%. Zároveň poslanecké náhrady, které jsou součástí příjmu, budou podléhat
zdanění. | Za tímto opatřením může následovat obdobné zdanění cestovních náhrad u
všech zaměstnanců a funkcionářů. |
Zdaníme výsluhový příspěvek ozbrojených sborů
jako součást daně z příjmu fyzických osob. | U dlouholetých příslušníků ozbrojených sborů se sníží čistý příjem, který
má obdobný charakter jako penze z důchodového pojištění. |
Příspěvek na bydlení příslušníků ozbrojených složek bude redukován o 36 % nebo méně, ale tak, aby redukce příspěvku a daň z příjmu z něj dosahovaly 36 %. | Zhoršení personální situace v ozbrojených složkách, neboť příspěvek na
bydlení má charakter stabilizačního příspěvku. |
Vláda bude pokračovat v rozpracovaném projektu
jednotného inkasního místa (JIM). V rámci tohoto projektu dojde ke sjednocení
základu daně pro všechny přímé odvody poplatníků. Vláda se ale zavazuje, že takový krok nepoškodí
osoby samostatně výdělečně činné. | Snížení čistých příjmů zaměstnanců, neboť jde o zdanění starobních penzí
při vyšších výdělcích, zdanění režijních jízdenek, příspěvku na stravování, sociálních výpomocí a
dalších plnění (tzv. benefitů), poskytovaných ze sociálního fondu a fondu kulturních a sociálních
potřeb. Záměr současně nepoškodit OSVČ vyvolává vážné
pochybnosti o jeho serióznosti a utvrzuje v přesvědčení, že jediným cílem je zhoršit postavení
zaměstnanců. |
V oblasti daně z příjmu zrušíme většinu stávajících daňových výjimek s
výjimkou podpory vědy a výzkumu, rodin s dětmi, odpovědnosti vůči slabým a potřebným, vlastnímu
bydlení a odpovědnosti vůči vlastnímu vzdělání a stáří. | Snížení příjmu zaměstnanců, zhoršení podmínek na pracovišti i podmínek
pro slaďování rodinného a pracovního života. Ohrožení tvorby a většiny nepeněžních plnění
poskytovaných z FKSP a sociálního fondu (zisku po zdanění), tzv. zaměstnaneckých benefitů.
Zrušení osvobození od daně u stravenek, režijních jízdenek, členského příspěvku člena
odborů atd. |
Vláda bude podporovat
rozvoj péče o seniory v domácím prostředí. Daňově zvýhodní členy rodiny, kteří doma pečují
o seniory s vyšším stupněm závislosti na jejich péči. Pečující bude moci uplatnit daňový odpočet ve
stejné výši jako při péči o děti. | Nepříznivé pro zaměstnance s nízkými příjmy, kteří ve skutečnosti žádnou
daň neplatí. Dosavadní přímé příspěvky jsou spravedlivější,
neboť lze kontrolovat kvalitu péče i to, zda jsou veřejné prostředky náležitě využity.
|
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 40 437 |